Până când Asociația Doula România va definitiva procedurile birocratice de standardizare a profesiei de doula în România, preluăm și aplicăm în practică standardele alcătuite de DONA International – organizația cu care s-a format ca doula și Nora Niculescu.
Credem că profesia de doula își va câștiga respectul și autoritatea prin urmărirea cu fidelitate a următoarelor standarde de conduită profesională:
Reguli de conduită
Atitudine: doula va avea o conduită personală impecabilă atunci când acționează din postura de doula post-partum.
Competență și dezvoltare profesională: doula va depune toate eforturile pentru a rămâne și a deveni un bun profesionist prin continuarea formării sale, prin afilierea la organizații specifice și prin asocierea cu alte doule post-partum.
Integritate: doula post-partum va acționa în conformitate cu cele mai înalte standarde de conduită profesională.
Responsabilitate etică față de clienți
Prioritate pentru interesele clienților: interesele clienților sunt principala responsabilitate a doulei.
Drepturile și prerogativele clienților: doula va depune toate eforturile pentru a promova automotivarea maximă a clienților săi.
Confidențialitate și intimitate: doula va respecta intimitatea clienților săi și va păstra confidențialitatea în privința tuturor informațiilor obținute în timpul prestării serviciilor sale profesionale.
Obligația de a servi: doula va sprijini toți clienții în căutare de ajutor post-partum, fie prin oferirea serviciilor proprii, fie prin oferirea de recomandări valide.
Respectarea acordului: odată încheiat un acord de colaborare, doula post-partum își va îndeplini sarcinile cu profesionalism și la cel mai înalt standard personal de competență, încă de la începutul acordului.
Tarife: doula post-partum va stabili tarife corecte, rezonabile și corelate cu serviciile oferite. Doula își va prezenta în mod clar și explicit tarifele, serviciile oferite, termenele și metodele de plată, politica de rambursare.
Responsabilitate etică față de colege
Respect, corectitudine și curtoazie: doula își va trata colegele cu respect, curtoazie, corectitudine și bună credință.
Abordarea clienților colegelor: doula are obligația de a se referi la clienții colegelor cu maxima integritate profesională.
Responsabilitate etică față de profesia de doula post-partum
Menținerea integrității profesiei: doula va susține și promova valorile, etica, cunoștințele și misiunea acestei profesii.
Serviciu civic: doula este invitata să sprijine viziunea DONA „O doula pentru oricine își dorește una”, prin oferirea serviciilor de doula post-partum la tarife reduse, dacă este posibil, ori prin oferirea de recomandări valide.
Responsabilitate etică față de societate
Promovarea bunăstării mamei și a copilului: doula va promova sănătatea femeilor și a copiilor și, de câte ori este posibil, sănătatea familiilor și a prietenilor.
Servicii oferite: doula post-partum are grijă de mamă și de familia acesteia, în căminul familiei, în primele săptămâni de după naștere. Doula oferă sprijin nemedical și companie, asistă în îngrijirea nou-născutului și în acomodarea celorlalți copii cu el, cu pregătirea mesei și cu sarcinile casnice. Doula oferă informație argumentată științific despre hrănirea nou-născutului, despre refacerea fizică și emoțională de după naștere și despre alte subiecte din perioada lăuziei, putând face recomandări spre diversi specialiști atunci când este necesar.
Limitele profesionale: Certificarea și Standardele Internaționale ale DONA se referă exclusiv la sprijinul emoțional, fizic și educațional. Doulele certificate DONA nu oferă niciun fel de controale sau servicii medicale, cum ar fi examinarea mamei ori a bebelușului, verificarea temperaturii, a tensiunii ori orice alt tip de îngrijire medicală post-partum.
Recomandări: când cerințele clienților depășesc competențele doulei, aceasta va căuta să recomande profesioniști specializați pe subiectele respective.
Continuitatea îngrijirii
Odată încheiat acordul de a lucra pentru un client, doula are obligația să presteze servicii de înaltă calitate, la nivelul maxim de competență al doulei, chiar de la începutul colaborării. Dacă doula consideră că dorește să încheie colaborarea cu un client, își va notifica în scris clientul și va face aranjamentele necesare pentru înlocuirea ei, dacă aceasta este dorința clientului. Transferul spre noua doula presupune parcurgerea următoarelor etape:
Formare profesională și experiență
Formare profesională: Doulele certificate DONA International îndeplinesc toate criteriile specificate în Cerințele pentru Certificarea Doulelor Post-partum.
Experiență: Doulele certificate DONA International au experiența cerută în Cerințele pentru Certificarea Doulelor Post-partum, ceea ce include experiență în îngrijirea nou-născutului, cunoștințe despre alăptare, participarea la atelierele aprobate de DONA, studiu individual, o bună cunoaștere a resurselor locale și naționale dedicate perioadei post-partum, precum și evaluări din partea proaspetelor mame și a mentorului lor.
Menținerea certificării: doulele certificate DONA International se vor recertifica la fiecare 3 ani conform procedurii DONA.
Standardul de conduită profesională este preluat de la DONA International.
Interesată să te formezi ca doula post-partum? Vezi aici detalii despre următorul curs de formare.

